Hoppa till innehåll

Svenska Konstkritikersamfundet

Den svenska sektionen av AICA

  • Om oss
    • Styrelse och valberedning
    • Publikationer
    • Stadgar
    • Historik
    • Bli medlem
  • Yrkesguide & etiska riktlinjer
  • Fristad
  • För medlemmar
  • AICA
  • In english
    • The Board
    • Publications
    • Statutes of AICA Sweden
    • Brief history
    • Archive
      • AICA-congresses
      • Texts
      • Events
  • Arkiv
    • AICA-kongresser
    • Texter
    • Program
  • Kontakt
Publicerat oktober 23, 2004januari 31, 2014 av admin

Sören Engblom in memoriam

This text is currently only available in Swedish.

KategorierTexts

Inläggsnavigering

Föregående inläggFöregående Forum Moderna: Pressures on art criticism
Nästa inläggNästa medier/semiotik/estetik

följ oss på facebook…

Facebook

…och på instagram

aicasweden

På styrelsemöte i Paris för att representera AI På styrelsemöte i Paris för att representera AICA Sweden i Internationella AICA.
/ Linda Fagerström 📍Society of Authors in the Graphic and Plastic Arts / Société d’auteurs française pour les arts visuels
Repost @aica_int Repost @aica_int
Litauen-baserade curatorn för ryska paviljongen u Litauen-baserade curatorn för ryska paviljongen under årets Venedigbiennal, Raimundas Malašauskas, säger upp sig.
När vi avslutat styrelsemötet i @aicasweden / Sv När vi avslutat styrelsemötet i @aicasweden / Svenska Konstkritikersamfundet i onsdags.
Kvällens styrelsemöte i AICA International @aica Kvällens styrelsemöte i AICA International @aica_int via Zoom, med viceordförande Ulrika Stahre @starlingforever som representant för AICA Sweden / Svenska Konstkritikersamfundet.
AICA-medlemmarna @antaya.christine och Matthew Ran AICA-medlemmarna @antaya.christine och Matthew Rana gör podden @criticaldialogs - senaste avsnittet med Ingela Ihrman ute nu!
Nyöppnade konsthallen @ravinenkultur i Båstad me Nyöppnade konsthallen @ravinenkultur i Båstad med konst av bla. @maxockborn @thalevangen @viktorrosdahl samt design och möbler av @anna.kraitz
Två AICA Sweden-styrelseledamöter, Jacob Kimvall Två AICA Sweden-styrelseledamöter, Jacob Kimvall & Linda Fagerström, diskuterade @banksy i @sverigesradiop1 morse: #Repost @track172
Cyklar förbi ett av de största monumenten över #postmodernismenistockholm på väg till Sveriges radio för att samtala med @santadorotea om Banksys #loveisinthebin som ska auktioneras ut på Sothebys ikväll.
På Brännpunkt Europa, som stängde i söndags. På Brännpunkt Europa, som stängde i söndags.
#Repost @theartnewspaper.official It’s finally #Repost @theartnewspaper.official

It’s finally happening.
Some 60 years after Christo and Jeanne-Claude first dreamed of wrapping the Arc de Trimophe, sheets of silvery-blue fabric have started being draped down the famous Paris landmark. 

Arc de Triomphe, Wrapped will be officially opened on 18 September and like other such Christo projects will be temporary. On 3 October, work will begin to remove the wrapping in time for Armistice Day ceremonies. Paris monument officials have overseen the entire installation to ensure there is no mark left on the arch.
Klaus Biesenbach blir chef på nyöppnade Neue Nat Klaus Biesenbach blir chef på nyöppnade Neue Nationalgalerie i Berlin. ⤵️

- Klaus Biesenbach has now been appointed as Director of the Neue Nationalgalerie – just days before the anniversary celebrations of 30 years KW. Image: Klaus Biesenbach’s student ticket for Berlin’s transport services, 1992. #Repost @kwinstitutefcontemporaryart
Matisse's “Daisies” (1939) from the collection Matisse's “Daisies” (1939) from the collections of the @artinstitutechi is just one of the masterpieces on loan at New York’s @thejewishmuseum until January 9, 2022 for the new exhibition “Afterlives: Recovering the Lost Stories of Looted Art.” 
.
“This exhibition traces the fascinating timelines of individual objects as they passed through hands and sites before, during, and after World War II. It chronicles the layered stories of the objects that survived, exploring the circumstances of their theft, their post-war rescue, and their afterlives in museums and private collections.”
.
“Daisies” belonged to Paul Rosenberg, a renowned French Jewish art dealer. It was seized by the Nazi looting organization, Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg (ERR), transferred to the @museelouvre and then to the @jeudepaumeparis. After the war, it was returned to Paul Rosenberg, then it went into several private collectors before entering the collection of the Art Institute of Chicago in 1983.
.
In the colorized archival photo, Reichsmarschall Herman Göring admires two stolen paintings by Henri Matisse during one of his visits to the Jeu de Paume. Bruno Lohse, one of the Reichsmarschall’s art buyers, is holding the paintings. 

Repost @monumentsmenfoundation

#MonumentsMenFoundation #ArtHistory
Ladda mer...

Kategorier

  • AICA-congresses (9)
  • AICA-kongresser (19)
  • Aktuellt (3)
  • Events (56)
  • Fristad (3)
  • Okategoriserat (1)
  • Program (113)
  • Texter (30)
  • Texts (19)

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org

[social_icon url="https://www.facebook.com/pages/Svenska-Konstkritikersamfundet/175982532448656" float="left" profile_type="facebook" window="yes"]

Kategorier

  • AICA-congresses (9)
  • AICA-kongresser (19)
  • Aktuellt (3)
  • Events (56)
  • Fristad (3)
  • Okategoriserat (1)
  • Program (113)
  • Texter (30)
  • Texts (19)

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
Drivs med WordPress