Tisdag 5 april 2011, kl 19.00
Industridesignern kritiserades på 1960-talet för att vara en omoralisk skrotmakare och konsthantverkaren för att förse borgarklassen med exklusiva statusföremål. Vad var konst, konsthantverk eller politik? Fria broderier, skrovligt silver, nylera, glasyra eller oljefärg, de konstnärliga genrerna eroderade. Skillnaden mellan bruksföremål och fri konst suddades ut samtidigt som den duchampska estetiken hävdade att det var betraktaren som avgjorde vad som var konst. Konsthantverket fick stor uppmärksamhet på Liljevalchs och Nationalmuseum men förblev ändå marginaliserat. Cilla Robach strukturerar och närläser debatten om detta omtumlande skede i sin avhandling Formens frigörelse från 2010.
Cilla Robach som är formhistoriker och sedan 1998 verksam som intendent vid Nationalmuseum berättar om konsthantverks- och designdebatten under 1960-talet. Efteråt följer en diskussion med bokens författare, tidigare professorn i designhistoria vid Konstfack Kerstin Wickman och Konstkritikersamfundets ordförande Christian Chambert.
Bar med enklare smårätter öppen från kl 18.30. Adress: Konstnärsklubben, 2 tr, Smålandsgatan 7, Stockholm. Tryck på ringklockan Konstnärsklubben.
Kritikersalongen arrangeras av Svenska Konstkritikersamfundet i samarbete med Tisdagsklubben mötesplatsen för alla konstnärer i Konstnärshuset första tisdagen varje månad.