En diskussion som utgår från den rättsprocess och det domslut som följde på verket Blick på Öja-Landsort i Stockholms skärgård.
Arrangör: Tegen2 i samarbete med Svenska Konstkritikersamfundet
I panelen: Sophie Allgårdh, konstkritiker Svenska Dagbladet, Dan Jönsson, konstkritiker Dagens Nyheter, Simon Häggblom och Karin Lind, konstnärsduon Simka samt Gunilla Sköld Feiler, en av konstnärerna bakom galleriet Tegen2 på Södermalm.
Moderator: Ann-Sofie Bárány, dramatiker och psykoanalytiker
Tid: Kl 18.00, torsdag den 13 september 2012
Plats: Simka presenterar sin utställning Yellow Hop på galleriet Tegen2, Bjurholmsgatan 9b, T-bana Skanstull. Vi fortsätter därefter gemensamt till Simkas ateljé i Malongen, Nytorget 15, uppgång c, T-bana Skanstull, där samtalet äger rum.
Bakgrund: Förra året dömdes konstnärsduon Simka Simon Häggblom och Karin Lind till dagsböter av Svea hovrätt för brott mot miljöbalken.
Brottet: De hade borrat ett hundratal hål i strandklipporna på Öja-Landsort i Stockholms yttersta skärgård vid uppförandet av sin installation Blick från 2008. Området är naturreservat sedan 1985.
Verket utgörs av ett trettiotal halvmeterhöga hus i gul plast med logotyper. Husen vänder sina gavlar mot farleden och knyter an till den verklighet som Öja-Landsorts befolkning lever under. Varje dag åker stora lastfartyg pepprade med reklamtexter förbi ön och slår hål på idén om den pittoreska idyllen.
I domen hänvisar Simka till branschpraxis. De utgick från att utställningsarrangören skulle ha stoppat projektet om det inte var tillåtet att borra i klipporna. Men Svea hovrätt gör en annan bedömning. Simka borde själva ha förstått att ett naturskyddat område kräver speciella tillstånd.
Även Nathalia Edenmont är i sin nu aktuella utställning på Wetterling Gallery i konflikt med uttalade naturintressen. I centrum står ett antal fotocollage med vingar som i vissa fall tillhör rödlistade fjärilar. Både konstnären och galleriet har polisanmälts.
Vad har konstnären för rättigheter och skyldigheter? Naturen och kulturen betraktas gärna som absoluta enheter. Vi förväntar oss total respekt mot naturen men lika mycket mot konsten. Det är bäddat för konflikt. Varför finns det i Simkas fall inte som i tidningsvärlden en ansvarig utgivare som tar smällen?
Välkommen!