Kultursidan och konsten – nya stratgier för konstbevakningen

Medielandskapet förändras. De stora dagstidningarna konkurrerar både med nya medier och med gratistidningar, som sätter snabba nyheter före analys och reflektion. Också konstlivet förändras på global och lokal nivå. Varje månad öppnar biennaler i olika delar av världen, Taipei, Sharjah, Porto Alegre. Samtidigt växer nya arenor för konsten fram i städer som Göteborg, Malmö och Stockholm. Hur hanterar de stora dagstidningarna denna explosionsartade utveckling? Vilken ställning har konsten, konstkritiken och debatten om konst på kultursidan i dag? Möt kulturcheferna på fyra av landets största dagstidningar.

I panelen:
Håkan Jaensson, kulturchef, Aftonbladet
Daniel Sandström, kulturchef, Sydsvenska Dagbladet
Maria Schottenius, kulturchef, Dagens Nyheter
Carl Otto Werkelid, kulturchef, Svenska Dagbladet

Moderator:
Mårten Castenfors, frilansande curator och tidigare kritiker på Svenska Dagbladet. Nyligen tillträdd verksamhetsansvarig för Sveriges Allmänna Konstförening, SAK.

Tid: Fredag 23 februari klockan 12.00-13.00.
Plats: Hörsalen, plan 2 på Konstakademien, Fredsgatan 12, Stockholm.
Inträde: Mot uppvisande av AICA-kort fri entré, övriga betalar inträde till mässan 100 kr. Ingen föranmälan, begränsat antal platser.

För information om Market:

MARKET


info@market-art.se